Homepage " News " Humanizacja medycyny a prawa dzieci – jak wygląda opieka z perspektywy najmłodszych?

Humanizacja medycyny a prawa dzieci – jak wygląda opieka z perspektywy najmłodszych?

13 March 2025

Dziewczynka u lekarza

Współczesna medycyna coraz częściej dostrzega, że skuteczne leczenie to nie tylko procedury, ale też uważność na potrzeby najmłodszych pacjentów. Jak zadbać o to, by dziecko w systemie opieki zdrowotnej nie czuło się zagubione i bezsilne?

Dla dorosłego pacjenta badanie krwi czy pobyt w szpitalu to nieprzyjemność, ale zazwyczaj zrozumiała i racjonalna konieczność. Dla dziecka to często świat niezrozumiałych zagrożeń. Obce twarze, ostre światła, zapach środków dezynfekujących, chłodne narzędzia i polecenia wydawane bez kontekstu, to wszystko może sprawić, że medycyna zamiast pomagać, budzi lęk.

Dzieci nie boją się „leczenia” jako takiego, boją się bólu, samotności, wstydu, braku kontroli. Czasem wystarczy chwila nieuwagi: nieprzygotowanie dziecka na zabieg, zbyt szybkie tempo rozmowy, zignorowanie jego pytań. Lęk zamienia się wtedy w bunt, a opór w poczucie zagrożenia. Dlatego właśnie tak ważne jest, by personel medyczny nie tylko leczył, ale też tłumaczył, pokazywał i co najważniejsze słuchał.

Empatyczna, uważna komunikacja powinna stanowić część leczenia dzieci. Zbudowanie relacji opartej na zaufaniu zaczyna się od prostych rzeczy: przedstawienia się, uklęknięcia do poziomu wzroku dziecka, użycia prostych słów i uśmiechu.

Prawo do obecności i bezpieczeństwa

Zgodnie z Konwencją o prawach dziecka oraz polskimi regulacjami, każde dziecko ma prawo do kontaktu z rodzicami podczas leczenia. Tymczasem w wielu placówkach szpitalnych wciąż zdarza się traktowanie rodzica jako „odwiedzającego”, a nie integralnego elementu procesu opieki. To poważne nieporozumienie.

Obecność bliskiej osoby redukuje poziom stresu u dziecka, poprawia poczucie bezpieczeństwa i wpływa korzystnie na efekty leczenia. Co więcej, rodzice nie są jedynie wsparciem emocjonalnym, to często oni przekazują personelowi ważne informacje o dziecku, pomagają w interpretacji zachowań, a także wspierają w przestrzeganiu zaleceń. Współczesna pediatria powinna opierać się na modelu opieki partnerskiej, w którym rodzina jest częścią zespołu terapeutycznego.

Prawo dziecka do informacji i wyrażania zgody

Wielu dorosłych także lekarzy, traktuje dzieci jak biernych odbiorców decyzji. Tymczasem Konwencja o prawach dziecka jasno mówi: dziecko ma prawo wiedzieć, co się z nim dzieje i wyrazić swoją opinię. Oczywiście, nie oznacza to, że 5-latek decyduje o operacji, ale nawet kilkuletni pacjent ma prawo do informacji na poziomie, który jest dla niego zrozumiały.

Zaskakująco często zapominamy, że dziecko nie tylko czuje, ale i rozumie na swój sposób. Dlatego personel medyczny powinien nie tylko mówić do rodziców, ale też zwracać się bezpośrednio do małego pacjenta. Przekazując informacje prostym językiem, pokazując, co się wydarzy i dlaczego, można znacznie zmniejszyć stres dziecka. A pytanie „czy jesteś gotowy?” zamiast „trzeba już zrobić zastrzyk” czyni ogromną różnicę.

Nie tylko zdrowie fizyczne – emocje, relacje i poczucie bezpieczeństwa

W opiece nad dzieckiem zbyt często koncentrujemy się wyłącznie na aspektach fizycznych: badaniach, procedurach, wynikach. Tymczasem hospitalizacja i leczenie bywają dla dzieci ogromnym przeżyciem psychicznym, a nieleczony lęk czy trauma może ciągnąć się latami. Humanizacja medycyny w przypadku najmłodszych oznacza dostrzeżenie ich emocji i potraktowanie ich z taką samą powagą, jak stanu zdrowia.

Zabawki w gabinecie, możliwość obecności rodzica, przyjazne kolory czy rozmowa z psychologiem to nie fanaberie tylko realne wsparcie, które buduje poczucie bezpieczeństwa. Dziecko, które czuje się zrozumiane i zaopiekowane, współpracuje, szybciej wraca do zdrowia i lepiej znosi leczenie.